zondag 17 maart 2013

Arretjescake

Een heerlijk recept, dat al sinds m'n jeugd met enige regelmaat
wordt gemaakt door m'n moeder, zus, zusje én -ja echt- broertje,
maar waar ik me nooit aan waagde (want zij maakten het prima)...
Tot afgelopen week! Eigenlijk bakte ik 2 dingen,
maar dat andere recept houden jullie even tegoed!
 
 
 
 
ARRETJESCAKE
 
* 200gr plantaardige boter
(Zeeuws meisje / Wajang / Solo)
* 200gr biscuitjes
(San Fransisco)
* 200gr witte basterdsuiker
* 2-3 eetlepels cacaopoeder
* 1 ei
*bakblik
 
 
1) Smelt de boter in een pannetje op laag vuur,
stamp ondertussen de biscuits; het lekkerste
is het als er ook nog wat grotere stukjes van
ongeveer een centimeter in zitten...

 
2) Gooi de suiker, cacaopoeder, het ei en de boter
in een kom en mix dit door elkaar...

 
3) Vooral níet van proberen te snoepen! Haha!
En dan tenslotte de gestampte biscuitjes erdoor
mengen en het mengsel in een bakblik (tip: met
bakpapier bekleden) storten en aandrukken met
de bolle kant van een lepel... 

 
4) Na het opstijven in de koelkast dunne repen
snijden (1-1,5 cm) anders is het wel érg machtig!
 
Eet smakelijk!
 
P.S.: De arretjescake bevat een rauw ei en is daarom niet
geschikt voor zwangere vrouwen... Sorry!
 
 
 
 
Zoals je aan de foto wel kunt zien is mijn 'cake' niet erg dik geworden...
Misschien bij hetzelfde bakblik de volgende keer 1,5 tot 2x de hoeveelheden gebruiken!
Ach, m'n collega's en ik hebben er weer heerlijk van gesmuld.
Helaas is 't fototoestel op vakantie, maar met de telefoon kom
je tegenwoordig ook een heel eind ;-)


Fijne zondag!

2 opmerkingen: